Der er lige nu udfordringer med at gennemføre bestillinger grundet nedetid hos Dataforsyningen. Se mere hos Dataforsyningen.

Hvor langt kan en elbil køre på en opladning?

elbil_kører
Hverdagsbilister med et blandet kørselsbehov kan ånde lettet op – elbilerne kan klare de fleste behov i dagligdagen og køre mindst et par hundrede kilometer, når de er ladet helt op. Udfordringen ligger, når man skruer op for motorvejskørslen og ned for temperaturen. Rækkevidden er en af de største bekymringer for bilister, der overvejer at skifte til elbil. Ser man med kritiske briller på, hvor langt en elbil kan køre på en opladning, er det forståeligt nok. Selv i 2022 findes der en del elbiler, der ved motorvejskørsel i temperaturer omkring frysepunktet kan køre mindre end 200 km på et fuldt opladet batteri. En længere tur i vintermånederne kan vise sig at blive noget længere end planlagt. Især hvis man ikke har taget højde for, hvor meget ekstra belastning, der bliver lagt på batteriet.I 2021 kostede indkøb af el i gennemsnit under en tiendedel (0,66 kr./kWh) af den nuværende gennemsnitslige indkøbspris på 5,20 kr./kWh i 2022.

De fleste oplever ikke problemer med rækkevidden i hverdagsbrug

I daglig brug vil det dog være de færreste bilister, der oplever problemer med rækkevidden på deres elbil. De fleste danskere kører omkring 40 km på daglig basis, og selv som pendler med et dagligt kørebehov på 100 km eller mere vil du ikke få udfordringer med, hvor langt din elbil kan køre på en opladning. 

Temperaturerne ligger for det meste over frysepunktet selv i vintermånederne. Seneste middeltemperatur for de tre vintermåneder lå på 3,4 grader celsius. Bilen skal dog stadig bruge mere energi på at varme kabinen og batteriet op, så du vil kunne opleve, at rækkevidden på din elbil kan blive 20-30 % kortere om vinteren.

Realistiske tal for, hvor langt elbilen kan køre

En helt almindelig gennemsnitsdansker kører 38,5 km om dagen ifølge Transportvareundersøgelsen foretaget af DTU. En ny elbil med et lille batteri vil i det tilfælde kunne dække fem dages almindeligt kørselsbehov på en enkelt opladning. Undersøgelsen viser også, at næsten en tredjedel af turene i bil er under 10 km i længde. Bekymringerne om, hvor langt elbilen kører på en opladning, er altså forbeholdt dårligt vejr, pendlere og en forestående lang køretur.

Men hvad så, når man skal ud på en lang køretur eller pendler sig vej til og fra arbejde?

Elbilers rækkevidde hænger sammen med batteriets kapacitet

En af de mest populære elbilmodeller på markedet, VW ID.3 (48 kWh), har en opgivet rækkevidde på 347 km på et fuldt opladet batteri. Med familien i en fyldt bil på kør-selv-ferie når man knap nok til Tyskland, før bilen skal lades op igen. Til gengæld er pendling i hverdagen ikke en udfordring for bilens rækkevidde – ved en hastighed på 110 km/t og en temperatur på 20 grader er rækkevidden reelt cirka 280 km, og ved frysepunktet 230 km. Finder man den rigtige hurtiglader, er der batteri nok til ekstra 140 km efter en pause på bare 15 minutter.

Hyundai er et andet udbredt mærke på det danske marked af elbiler. Den lidt ældre IONIQ Electric (28 kWh) har en meget kort rækkevidde på 150 km ved frysepunktet og en hastighed på 110 km/t – det er dog stadig nok til mange menneskers behov, og på farten er hurtigladeren i denne model også i den bedre ende. Rækkevidden er taget fra de mest krævende forhold, bilen kan blive udsat for, så i realiteten vil du opleve at få flere kilometer ud af en opladning.

Elbiler på budget stillet op mod en dyrere klasse

De to nævnte modeller er begge budgetbiler og prismæssigt nogle af de mest tilgængelige på markedet. Hyundai IONIQ er afløst af en nyere model, og modellen i eksemplet er med den mindste batterikapacitet. VW ID.3 findes også med et større batteri, der tilføjer flere kilometer til rækkevidden.

Sammenligner man kapaciteten fra de to “små” biler med en Skoda ENYAQ 80, får man en del mere batterikapacitet for pengene i den større elbil. 400 km kan ENYAQ nå på motorvej, før man skal besøge en ladestander. Hurtigladning fungerer også godt på denne model – 15 minutters opladning giver kapacitet til at køre 150 kilometer.

Opladningstid har også noget at sige for rækkevidden på din elbil

Ud over at der er forskel på størrelserne af batterier, er der også forskel på, hvor hurtigt de kan blive ladet op. Én ting er hurtigladning ved ladestandere, noget andet er den langsommere ladning med mulighed for at lade bilen stå i flere timer natten over. Når du lader din elbil op hjemme eller ved en ladestander i nærheden, er det godt at kende opladningshastigheden. Ved offentligt tilgængelige ladestandere skal du ikke tænke på laderens kapacitet, men hvis du skal sætte en hjemmelader op, skal du også have styr på den effektivitet, din egen ladestander kan levere.

Når du skal købe elbil, er det derfor en vigtig detalje at få undersøgt, hvordan bilen lader op ved tilkobling af ladestander, samt måden du lader op på. Hvis din elbil tager seks til otte timer om at nå op på fuld kapacitet, og du skal bruge den efter fire, vil bilens rækkevidde helt naturligt være en del kortere.

Du er velkommen til at læse mere om de forskellige typer af ladestik, og hvilken effekt de kan levere.

Læs også...

Ladestik

Ladestik til elbil – et overblik over standarderne i 2022

Ny eller øvet i den forunderlige verden af elbiler – du er uden tvivl stødt...
Strøm_elbil

Strøm til din elbil skal jo helst være grøn

Elbiler markedsføres som det grønne alternativ til biler med brændselsmotor, og det virker: Vejene indtages...
Installation_af_ladestander

Så nemt kan installation af lader til din elbil være

Er du blevet en del af den voksende andel af danske bilejere, der har en...

Interessen for elbiler stiger – få lige nu en privat ladestander til en god pris

Interessen for elbiler er steget støt gennem de seneste år. Men de høje benzinpriser har...

Hvilken selvbetjening vil du logge ind i?

GrønEl

Med GrønEl får du en variabel elpris, der følger prisudviklingen time for time på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det betyder, at du kan vælge at bruge strøm på de tidspunkter, hvor prisen er lavest.

Den elpris, som vises for GrønEl, er gennemsnitsprisen for sidste måned. Derfor vil den pris, du betaler, være forskellig fra den pris, du får, når din elaftal starter.

Vores elpris består af:

Timeprisen for rå el:          77,64 øre / kWh

Tillæg:                                 4 øre / kWh

Certifikater:                        15 øre / kWh

Elprisen hos Velkommen var i gennemsnit 96,64 øre/kWh for DK2 sidste måned.


Derudover betaler du for handelsomkostninger, transport og afgifter.

Transport                          46,11 øre / kWh

Handel:                              3,75 øre / kWh

Afgifter:                              90 øre / kWh

Samlet pris er 2,37 kr./kWh + 1 kr. abonnement/md.

Din samlede regning består derfor af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnement.


Elprisen

Med ”rå el” menes den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er altså prisen på strømmen, før der tilføjes ekstra omkostninger. Tillægget er det beløb, vi som elselskab tager for at håndtere leveringen og sælge strømmen til dig. Prisen for certifikater er det, du som kunde betaler, for at få certificeret grøn strøm.


Handelsomkostninger

Handelsomkostninger dækker udgifterne til at købe strøm på elbørsen gennem Energi Danmark, samt balance- og ubalanceomkostninger ved forskelle mellem forbrugsprognoser og faktisk forbrug, og de finansieringsomkostninger, der er forbundet med handlen. I indeværende periode udgør disse omkostninger 3,75 øre/kWh, og de bliver viderefaktureret til dig uden ekstra tillæg eller fortjeneste.

Handelsomkostningerne justeres automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter, der er forbundet med handlen.


Transport og afgifter

Transport og afgifter skal alle elselskaber opkræve på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver dig beløbet og videresender det uændret og uden gebyrer.

I vores priseksempel bruger vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og selvfølgelig er moms inkluderet i alle beløb.


Abonnement og betalingsform

Uanset dit elforbrug betaler du med GrønEl 1 kr. om måneden i abonnement samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.

GrønEl

Med GrønEl får du en variabel elpris, der følger prisudviklingen time for time på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det betyder, at du kan vælge at bruge strøm på de tidspunkter, hvor prisen er lavest.

Den elpris, som vises for GrønEl, er gennemsnitsprisen for sidste måned. Derfor vil den pris, du betaler, være forskellig fra den pris, du får, når din elaftal starter.

Vores elpris består af:

Timeprisen for rå el:          67,45 øre / kWh

Tillæg:                                 4 øre / kWh

Certifikater:                        15 øre / kWh

Elprisen hos Velkommen var i gennemsnit 86,45 øre/kWh for DK1 sidste måned.


Derudover betaler du for handelsomkostninger, transport og afgifter.

Transport                          46,11 øre / kWh

Handel:                              3,75 øre / kWh

Afgifter:                              90 øre / kWh

Samlet pris er 2,26 kr./kWh + 1 kr. abonnement/md.

Din samlede regning består derfor af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnement.


Elprisen

Med ”rå el” menes den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er altså prisen på strømmen, før der tilføjes ekstra omkostninger. Tillægget er det beløb, vi som elselskab tager for at håndtere leveringen og sælge strømmen til dig. Prisen for certifikater er det, du som kunde betaler, for at få certificeret grøn strøm.


Handelsomkostninger

Handelsomkostninger dækker udgifterne til at købe strøm på elbørsen gennem Energi Danmark, samt balance- og ubalanceomkostninger ved forskelle mellem forbrugsprognoser og faktisk forbrug, og de finansieringsomkostninger, der er forbundet med handlen. I indeværende periode udgør disse omkostninger 3,75 øre/kWh, og de bliver viderefaktureret til dig uden ekstra tillæg eller fortjeneste.

Handelsomkostningerne justeres automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter, der er forbundet med handlen.


Transport og afgifter

Transport og afgifter skal alle elselskaber opkræve på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver dig beløbet og videresender det uændret og uden gebyrer.

I vores priseksempel bruger vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og selvfølgelig er moms inkluderet i alle beløb.


Abonnement og betalingsform

Uanset dit elforbrug betaler du med GrønEl 1 kr. om måneden i abonnement samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.