Der er lige nu udfordringer med at gennemføre bestillinger grundet nedetid hos Dataforsyningen. Se mere hos Dataforsyningen.

5 ting du bør overveje, før du skifter til elbil

Der er altid meget man skal forholde sig til, når man skal købe en ny bil, og for mange er der endnu flere, når de overvejer at skifte til en elbil. Derfor får du her vores anbefalinger til, hvilke overvejelser, du bør gøre dig i den forbindelse.

1. Hvor langt kører en elbil?

Uanset hvilken type bil, du overvejer at købe, bør du altid starte med at se på dit kørselsbehov. Langt de fleste vil kunne få dækket deres kørselsbehov med en elbil. Du skal dog være ekstra opmærksom på elbilens rækkevidde, hvis du har meget langt til arbejde, eller hvis du kører meget på motorvej.Rækkeviden har tidligere været en stor udfordring for elbilerne, men sådan er det ikke længere. Nu er der nemlig mulighed for hurtigladning. Der er et bedre netværk af opladere, og så er rækkevidden endda udvidet på nogle af de nyeste modeller. Du skal dog stadig forholde dig til, hvor langt bilen skal kunne køre. Derudover også hvordan dine opladninger mellem køreture ville passe ind.Som med alle andre biltyper, afhænger en elbils rækkevide af, hvordan du kører. Du kan nemlig opnå en længere rækkevide ved at optimere din køreteknik. Du bør også være opmærksom på, at elbilers rækkevidde falder med 20 – 50% om vinteren, når bilen skal varmes op. En realistisk rækkevidde for forskellige elbiler ligger derfor og spænder mellem 80 km til 400 km.

2. Hvilke opladningsmuligheder har du?

En anden vigtig overvejelse, du bør gøre dig, handler om dine opladningsmuligheder. Hvis du bor i eget hus, kan du lade op med en ladeboks hjemme hos dig selv. Det betyder, at din bil kan blive opladt, mens den holder stille. Du kan vælge mellem at købe en ladeboks eller få et abonnement på en – og det er en god idé at regne på, hvad der ville fungere bedst for dig.Det bliver straks lidt mere besværligt, hvis du bor i lejlighed eller rækkehus, for der kan du opleve flere udfordringer med at få din egen ladeboks. Dette giver naturligvis anledning til, at du må overveje, hvor du ellers vil kunne lade din bil op – er der opladningsmuligheder på din arbejdsplads eller tæt på den? De fleste opladninger vil for manges vedkommende ske hjemme eller ved en anden fast ladeplads.Til hjemmeladning har de fleste elbiler et ’Type 2-stik’, men der findes ikke nogen standardisering af opladning. Derfor bør du være opmærksom på, hvilke ladestik der er, på de biler du kigger på. Det gælder især når du skal oplade udenfor hjemmet, at du skal tjekke ladestik.Bilerne kan have et ekstra ladestik (udover Type-2-stikket), og det er enten et ’CCS-Combo’ eller ’CHAdeMO’-hurtigladestik. Du bør derfor undersøge, hvor der findes ladestandere, som passer til stikket på den bil, du overvejer.Vær derudover opmærksom på om den elbil du overvejer kan hurtiglades. Det kan størstedelen af elbiler i dag nemlig, og det betyder, at de på 30 – 60 minutter kan lades 80% op.

3. Har du brug for en trækkrog på din bil?

Dette spørgsmål kan du med fordel stille dig selv. De fleste elbiler er nemlig ikke godkendt til montering af anhængertræk. Oftest må de elbiler der er godkendte til det, kun trække begrænset vægt. Så hvis det er meget vigtigt at have trækkrog på bilen, kan det være, at du skal overveje en plugin-hybrid i stedet for en elbil.

4. Og hvad så med garanti og service af bilen?

Som udgangspunkt er der ikke længere garanti på elbiler end andre typer af biler – der kan dog være udvidet garanti på batteripakken og andre højvoltskomponenter.Fordi bremserne på elbiler ikke bliver brugt i lige så høj grad som bremserne på konventionelle biler, kan der være behov for hyppigere vedligeholdelse af disse.Når det kommer til service, så er er serviceintervallet på de fleste biler det samme som på andre biler. Ofte vil service af en elbil kræve, at du besøger et mærkeværksted, fordi disse har særlige testere til service af lige netop elbiler. Du kan dog også finde andre værksteder, som vil servicere elbiler.

5. Hvad med det økonomiske aspekt?

Registreringsafgiften er ved at blive indført, og hvor man til og med sidste år kunne nøjes med at betale 20% af den, er procentsatsen steget til 65% i år, og stiger til 90% i 2022 og 100% fra og med 2023. Det kan være værd at have in mente. Dermed kan du planlægge derefter, hvis det giver mening for dig.En anden faktor er, at der ikke findes et særlig stort marked for brugte elbiler (endnu). Dog vokser det, og du kan da også finde en brugt elbil, hvis du vil det. Lige nu er gensalgsværdien for elbiler høj, men der er ikke særlig mange købere, hvis du skal sælge din elbil.Der findes naturligvis elbiler i forskellige prisklasser, men generelt er elbiler dyrere end konventionelle biler – dog er det billigere at køre på el end på benzin og diesel, og så er omkostningerne forbundet med service og generel vedligeholdelse også lavere.

Læs også...

elbil_kører

Hvor langt kan en elbil køre på en opladning?

Hverdagsbilister med et blandet kørselsbehov kan ånde lettet op – elbilerne kan klare de fleste...
Ladestik

Ladestik til elbil – et overblik over standarderne i 2022

Ny eller øvet i den forunderlige verden af elbiler – du er uden tvivl stødt...
Strøm_elbil

Strøm til din elbil skal jo helst være grøn

Elbiler markedsføres som det grønne alternativ til biler med brændselsmotor, og det virker: Vejene indtages...
Installation_af_ladestander

Så nemt kan installation af lader til din elbil være

Er du blevet en del af den voksende andel af danske bilejere, der har en...

Hvilken selvbetjening vil du logge ind i?

GrønEl

Med GrønEl får du en variabel elpris, der følger prisudviklingen time for time på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det betyder, at du kan vælge at bruge strøm på de tidspunkter, hvor prisen er lavest.

Den elpris, som vises for GrønEl, er gennemsnitsprisen for sidste måned. Derfor vil den pris, du betaler, være forskellig fra den pris, du får, når din elaftal starter.

Vores elpris består af:

Timeprisen for rå el:          77,64 øre / kWh

Tillæg:                                 4 øre / kWh

Certifikater:                        15 øre / kWh

Elprisen hos Velkommen var i gennemsnit 96,64 øre/kWh for DK2 sidste måned.


Derudover betaler du for handelsomkostninger, transport og afgifter.

Transport                          46,11 øre / kWh

Handel:                              3,75 øre / kWh

Afgifter:                              90 øre / kWh

Samlet pris er 2,37 kr./kWh + 1 kr. abonnement/md.

Din samlede regning består derfor af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnement.


Elprisen

Med ”rå el” menes den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er altså prisen på strømmen, før der tilføjes ekstra omkostninger. Tillægget er det beløb, vi som elselskab tager for at håndtere leveringen og sælge strømmen til dig. Prisen for certifikater er det, du som kunde betaler, for at få certificeret grøn strøm.


Handelsomkostninger

Handelsomkostninger dækker udgifterne til at købe strøm på elbørsen gennem Energi Danmark, samt balance- og ubalanceomkostninger ved forskelle mellem forbrugsprognoser og faktisk forbrug, og de finansieringsomkostninger, der er forbundet med handlen. I indeværende periode udgør disse omkostninger 3,75 øre/kWh, og de bliver viderefaktureret til dig uden ekstra tillæg eller fortjeneste.

Handelsomkostningerne justeres automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter, der er forbundet med handlen.


Transport og afgifter

Transport og afgifter skal alle elselskaber opkræve på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver dig beløbet og videresender det uændret og uden gebyrer.

I vores priseksempel bruger vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og selvfølgelig er moms inkluderet i alle beløb.


Abonnement og betalingsform

Uanset dit elforbrug betaler du med GrønEl 1 kr. om måneden i abonnement samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.

GrønEl

Med GrønEl får du en variabel elpris, der følger prisudviklingen time for time på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det betyder, at du kan vælge at bruge strøm på de tidspunkter, hvor prisen er lavest.

Den elpris, som vises for GrønEl, er gennemsnitsprisen for sidste måned. Derfor vil den pris, du betaler, være forskellig fra den pris, du får, når din elaftal starter.

Vores elpris består af:

Timeprisen for rå el:          67,45 øre / kWh

Tillæg:                                 4 øre / kWh

Certifikater:                        15 øre / kWh

Elprisen hos Velkommen var i gennemsnit 86,45 øre/kWh for DK1 sidste måned.


Derudover betaler du for handelsomkostninger, transport og afgifter.

Transport                          46,11 øre / kWh

Handel:                              3,75 øre / kWh

Afgifter:                              90 øre / kWh

Samlet pris er 2,26 kr./kWh + 1 kr. abonnement/md.

Din samlede regning består derfor af elprisen, handelsomkostninger, transport, afgifter og abonnement.


Elprisen

Med ”rå el” menes den timepris, der gælder på den nordiske elbørs, Nord Pool. Det er altså prisen på strømmen, før der tilføjes ekstra omkostninger. Tillægget er det beløb, vi som elselskab tager for at håndtere leveringen og sælge strømmen til dig. Prisen for certifikater er det, du som kunde betaler, for at få certificeret grøn strøm.


Handelsomkostninger

Handelsomkostninger dækker udgifterne til at købe strøm på elbørsen gennem Energi Danmark, samt balance- og ubalanceomkostninger ved forskelle mellem forbrugsprognoser og faktisk forbrug, og de finansieringsomkostninger, der er forbundet med handlen. I indeværende periode udgør disse omkostninger 3,75 øre/kWh, og de bliver viderefaktureret til dig uden ekstra tillæg eller fortjeneste.

Handelsomkostningerne justeres automatisk to gange om året (1. januar og 1. juli) for at afspejle de faktiske udgifter, der er forbundet med handlen.


Transport og afgifter

Transport og afgifter skal alle elselskaber opkræve på vegne af dit lokale elnetselskab, Energinet og staten. Vi opkræver dig beløbet og videresender det uændret og uden gebyrer.

I vores priseksempel bruger vi elnetselskabet N1 (46,11 øre/kWh ved et forbrug på 4.000 kWh), elafgiften på 90 øre/kWh, og selvfølgelig er moms inkluderet i alle beløb.


Abonnement og betalingsform

Uanset dit elforbrug betaler du med GrønEl 1 kr. om måneden i abonnement samt et eventuelt gebyr for den betalingsmetode, du har valgt.