Læsetid: 6 min.

Få et overblik til når du skal flytte

Når du skal flytte, kan der hurtigt opstå forvirring omkring hvad reglerne er omkring din elaftale og flytning til en ny bolig. Som udgangspunkt følger din elaftale med dig, men der er flere væsentlige ting, som du skal være opmærksom på. Du bør derfor altid huske at melde flytning til din elleverandør. Vi gennemgår alle sammen i denne artikel, og hvad du ellers bør være opmærksom på og vide om din flytning.

Indhold

Er du allerede Velkommen-kunde?
Er du ikke Velkommen-kunde?
Meld flytning for en anden
Dette er godt at vide, når du flytter
Fyld dit hjem med god energi

Er du allerede Velkommen-kunde?

Husk at flyt din el⚡

Meld gerne flytning så tidligt som muligttidligst 2 måneder og senest én hverdag før flyttedatoen.
På den måde kan vi sørge for, at der er en aktiv elaftale på din nye adresse. Husk både at melde til- og fraflytning😊
Vi sørger desuden for at informere elnetselskabet, der står for aflæsning af din el, omkring alt det praktiske, så det skal du ikke tænke yderligere over. Læs hvordan du melder flytning her.

Husk at vi i kundeservice sidder vi klar til at hjælpe dig, hvis du skulle have brug for det på telefon, mail og chatten mandag-fredag kl. 9.00 – 17.00.

Er du ikke Velkommen-kunde?

Det er hurtigt og enkelt

Hvis du gerne vil bestille en billig elaftale med 100% certificeret grøn strøm, hvad enten du bliver boende eller flytter, så kan du vælge en af følgende nedenfor:

Husk at vi i kundeservice sidder vi klar til at hjælpe dig, hvis du skulle have brug for det på telefon, mail og chatten mandag-fredag kl. 9.00 – 17.00.

Meld flytning for en anden

For at du kan melde flytning på en andens vegne, skal du have en fuldmagt.📑

Fuldmagten skal indeholde følgende.

  • Fulde navn på fuldmagtsgiver (den der giver fuldmagt).
  • Fødselsdato (dato og år) på fuldmagtsgiver.
  • Hvad der gives fuldmagt til.
  • Fulde navn på fuldmagtstager (den der får fuldmagt).
  • Fødselsdato (dato og år) på fuldmagtstager.
  • Underskrift fra fuldmagtsgiver og dato for denne.

Husk at vi i kundeservice sidder vi klar til at hjælpe dig, hvis du skulle have brug for det på telefon, mail og chatten mandag-fredag kl. 9.00 – 17.00.

Dette er godt at vide, når du flytter

Indhold

Er der regler, når jeg flytter el?
Hvordan skifter jeg elleverandør?
Hvornår skal du senest melde flytning til Velkommen?
Skal Velkommen have besked, når man flytter?
Følger min betalingsaftale automatisk med, når jeg flytter adresse?
Følger min elaftale automatisk med mig, når jeg flytter adresse?
Hvem skal jeg kontakte, hvis strømmen er afbrudt på min nye adresse?
Hvor længe hæfter jeg for el, når jeg fraflytter en adresse?
Jeg har meldt flytning til forkert adresse eller dato. Hvad gør jeg nu?
Hvornår modtager jeg min sidste regning ved fraflytning?

Er der regler, når jeg flytter el?✅❌

Der er særlige regler for private elkunder og for udlejere og boligforeninger. Læs meget mere om flyttereglerne her: Er der regler, når du ved flytning skifter elleverandør?

Hvordan skifter jeg elleverandør?⏲

Man kan altid henvende sig til den elleverandør, som man ønsker at indgå en elaftale med. I 2003 skete der nemlig en liberalisering af elmarkedet, hvor alle danske forbrugere fik mulighed for frit elvalg, dvs. fri mulighed for at vælge deres foretrukne elselskab.

For at skifte til Velkommen kan du nemt skifte til en variabel grøn elaftale online eller du kan kontakte vores kundeservice, som altid klar med råd og vejledning i dit valg af elaftale eller til opsigelse hos nuværende udbyder. Få hjælp hos kundeservice her.

Hvornår skal du senest melde flytning til Velkommen?⏳

Indflytning meldes tidligst 2 måneder før og senest én hverdag før flyttedatoen.

Fraflytning senest én hverdag før flyttedatoen. Det er vigtigt, at du melder dette, da du ellers kan hæfte for eventuelt fremtidigt forbrug på adressen.

Skal Velkommen have besked, når man flytter?✉

Ja ✔

Dette grundet følgende:

    • Du ønsker nok ikke, at betale for strømmen på den adresse du fraflytter. Derfor skal du melde fraflytning fra denne adresse, så du ikke hæfter for forbruget her. Hvis en ny person tilflytter adressen får vi besked om dette, men hvis du ikke har meldt fraflytning, så kan du risikere, at blive opkrævet et gebyr: Fraflytning uden varsel. Der kan hurtigt ske fejl under en flytning, så for en sikkerhedsskyld, så bør du altid kontakte Velkommen ved fraflytning, så du undgår unødvendige omkostninger — vi sidder klar til at hjælpe dig med det hele.
    • Din elaftale hos Velkommen følger med dig, hvis du tilmelder dig en flytning via folkeregistret. Dette grundet at du ved din tilmelding hos Velkommen giver fuldmagt til indhentning af nødvendig information fra netselskabet, til registrering af Velkommen som elleverandør på den nye adresse. Du kan også altid tilmelde din nye adresse via Selvbetjeningen MitVelkommen. Se mere nedenfor.

📞 Husk at du altid via Selvbetjeningen MitVelkommen kan du melde din ind- og udflytning online. Du kan læse i punktform hvordan du registrer flytning her. Du kan også altid kontakte kundeservice her.

🔑 Når du flytter fra en adresse til en anden, skal vi opgøre det samlede elforbrug for adressen, du fraflytter. Hvis du tager Velkommen med til din nye adresse, så får du blot en faktura fra dit forbrug på din fraflyttede adresse, hvorefter du som helt normalt fortsætter din aftale på din tilflyttede adresse. Hvis Velkommen ikke skal flytte med dig til en ny adresse, så sender vi dig en efterfølgende en slutafregning for adressen du fraflytter.

🏠 Hvis du ikke melder din fraflytning, vil du fortsat hæfte for forbruget på adressen, indtil ny ejer eller lejer tilmelder sig adressen, da dit navn fortsat vil figurere på denne. Hvis dette skulle være tilfældet, så vil du blive opkrævet et gebyrFraflytning uden varsel. Vi vil gerne undgå en sådanne gebyr for dig, så konkakt os altid ved flytning, hvis du er det mindste i tvivl. Få hjælp fra kundeservice her.

Følger min betalingsaftale automatisk med, når jeg flytter adresse?💰

Ja. Når du flytter til en anden adresse og Velkommen flytter med dig, så fortsætter du din aktuelle betalingsaftale hos os. Betalingsaftalen på adressen du fraflytter opsiges automatisk, når du ikke længere betaler til denne.

Følger min elaftale automatisk med mig, når jeg flytter adresse?⚡

Der ses ofte forvirring omkring dette spørgsmål. Som udgangspunkt så er svar; Ja. Når du melder flytning hos os eller i folkeregistret, så sørger vi for at flytte din elaftale med til din nye adresse, såfremt du ønsker at beholde aftalen. For en sikkerheds skyld bør du altid kontakte os ved flytning, da der hurtigt kan ske tekniske fejl under en flytning, og man kan risikerer eksempelvis at komme til at hæfte for forbruget på din tidligere adresse. Du kan også læse mere om el og det at flytte på forbrug.dk.

Derfor bør du altid kontakte Velkommen ved flytning.

Hvem skal jeg kontakte, hvis strømmen er afbrudt på min nye adresse?📞

Hvis strømmen er afbrudt på din nye adresse, så skal du kontakte os, så hjælper vi dig med at få strømmen åbnet. Få hjælp fra kundeservice her.

I nogle tilfælde vil dit lokale netselskab opkræve et gebyr for genåbning af strømmen, som vi på vegne af dem viderefakturerer på din første regning, da udgifterne til dem sker via dit elselskab (os).

Hvor længe hæfter jeg for el, når jeg fraflytter en adresse?🔒🔑

Ved fraflytning hæfter du for el på lige fod med fx husleje. Dvs. flytter du fra en adresse d. 15. januar, men hæfter for husleje hele januar måned, så hæfter du også for el hele januar måned.

Jeg har meldt flytning til forkert adresse eller dato. Hvad gør jeg nu?🔌💡

Hvis det skulle ske, at du har meldt flytning til en forkert adresse eller til en forkert dato hos os, så er det vigtigt, at du kontakter os og oplyser dette hurtigst muligt. Få fat i kundeservice her.

Vi sørger for at opdatere flytningen med de korrekte oplysninger. Hvis vi mangler oplysninger, så indhenter vi dem selvfølgelig hos dig.

Hvornår modtager jeg min sidste regning ved fraflytning?🧾

Hos Velkommen fakturerer vi typisk ved aconto-regning. Der laves altid en faktura-/ eller slutafregning ved flytning, hvoraf dit sidste forbrug på adressen fremgår. Hvis Velkommen flytter med dig til den nye adresse, så vil din Velkommen-konto og aktuelle beløb helt automatisk flytte med, og du vil fortsætte uændret😊 Du vil altid få tilbagebetalt penge, som du ikke har brugt, hvis samarbejdet ophører. Læs om udbetaling af tilgodehavende her.

Du vil ved ophør modtage din slutafregning senest 6. uger efter vi har modtaget den sidste godkendte aflæsning på fraflyttede adresse.

Fyld dit hjem med god energi

Med god energi i dit hjem, har du plads til mere overskud i hverdagen. Enkelt, overskueligt og økonomisk. Vi sikrer dig en aftale med gennemsigtighed og enkelthed, så du som kunde er altid opdateret.

Måske er dette også relevant for dig👇

Huskeliste til din næste flytning
Hvis du skal flytte, så kan det være svært at holde overblikket.
Derfor har vi samlet nogle tips til dig, så fin flytning går lidt nemmere.

Er der regler, når jeg flytter el?
Ja, det er der – og vi har samlet det, du skal være opmærksom på.