Læsetid: 3 min.

5 overvejelser før du skifter eludbyder

5-overvejelser-før-du-skifter-eludbyder

Hvis du er træt af din nuværende eludbyder, vil spare lidt penge på elregningen eller noget helt tredje – og derfor vil skifte til en ny, kan du nemt og helt gratis skifte eludbyder. Der er dog en række ting du bør have med i dine overvejelser før du skifter.

  1. Vær opmærksom på bindingsperioden

    Du skal være opmærksom på, om du har indgået en bindende aftale med din nuværende eludbyder. Dit elselskab må maksimalt binde dig til en aftale i 6 måneder. Disse bindingsperioder kan variere, da nogle elselskaber kører uden bindingsperiode, mens andre har en bindingsperiode på op til 6 måneder. Hvis du har en kontrakt med din eludbyder på 6 måneder, kan du efter 5 måneder vælge at opsige aftalen med en måneds varsel til udgangen af måneden. Vælger du at opsige aftalen inden bindingsperioden ophører, kan dit elselskab kræve et gebyr som brud på aftalen. For virksomheden du laver aftalen med, gælder dog nogle andre vilkår end for dig som privatkunde. Hvis du har valgt at binde dig til en fast elpris i 12 måneder, kan du til hver en tid opsige din aftale efter 6 måneder. Virksomheden er dog forpligtet til at efterleve aftalen i de 12 måneder.

  2. Forskel på fast og variabel pris

    Før du indgår en ny aftale, skal du være opmærksom på at afklare dine behov, i forhold til hvilken aftale du ønsker og hvilken risiko du er villig til at tage. Når du skifter eludbyder kan du vælge en aftale med enten fast eller variabel elpris. Med en fast prisaftale betaler du et fast månedligt beløb for din el. Den faste elaftale indebærer en større sikkerhed. Det skyldes, at du kender til din faste udgift for dit elforbrug under hele perioden. Til gengæld betaler du typisk en lidt højere pris. Hvis du derimod indgår en variabel elaftale med din eludbyder, betaler du de priser, som følger markedsprisen. Denne elaftale vil ofte betyde en lidt lavere månedlig udgift. På den anden side er du ikke sikret lige så stor sikkerhed, som ved den faste. Det skyldes, at du kan risikere, at prisen på din strøm stiger.

  3. Introduktionspriser

    Man kan godt blive fristet når nogle elselskaber kører med velkomst- og introduktionstilbub. Der er dog noget man skal have in mente. Nogle elselskaber kører med en introduktionspris – og her er det vigtigt for dig som forbruger at sikre dig, hvilket produkt du automatisk kører videre med når udløbsperioden ophører.

  4. Vær opmærksom på abonnementer

    Lige gyldigt hvilken eludbyder du har, skal man altid betale et abonnement til netselskabet. Det er et selskab i dit lokalområde der ejer kablerne, som transporterer el fra producenten hjem til dig. Det er irrelevant hvilket netselskab der ejer kablerne i dit område, ift. valget af eludbyder. Du har nemlig fri mulighed for at vælge lige netop den eludbyder som du ønsker. Hos mange af de danske eludbydere betaler man et abonnement. Prisen på abonnementer varierer, alt efter hvilket selskab som du indgår en aftale med. Du skal samtidig være opmærksom på, at nogle udbydere medregner abonnementet i den oplyste elpris, hvorfor de får det til at ligne, at du ikke skal betale abonnement hos dem. Hos Velkommen tilbyder vi grøn strøm fra 0 kr. i abonnement, som du kan læse meget mere om ved at klikke her.

  5. Få tilsendt tilbud på E-mail.

    Du har måske oplevet, at en telefonsælger ringer til dig for at lokke med gode priser på elaftaler. Det kan dog nogle gange være svært at gennemskue tilbuddets betingelser, vilkår, priser osv. under en telefonsamtale.

    Hvis en telefonsælger ringer til dig med en yderst interessant elaftale, er det en god ide at bede sælgeren om at sende leveringsbetingelserne og tilbuddet på E-mail. Dermed kan du selv undersøge markedet for bedre betingelser samt gebyrer og vilkår ved det gældende tilbud for at sikre dig, at du får den bedste elaftale på markedet.

Du er velkommen til at prøve vores prisberegner, for at se om du kan spare penge ved at klikke her.